UPPDATERING: Tyvärr har vi fått information från Gran Hotel Natura, som vi hann med att besöka vid tre tillfällen, att de stängt:

”To our great regret, the doors of Gran Hotel Natura in Fuerteventura remain closed.

The reason is that due to the old age the hotel was in need of a major renovation.

Last week, the construction-technical report showed that many more defects emerged.

Unfortunately, we have failed to reach an agreement with the owners.

Because of this we unfortunately had to decide to look for a new location.”

Samtidigt fick vi information om att de öppnat ett nytt ställe på Gran Canaria. Se mer info här: https://petithotelnatura.com/en/

Vi flydde vintern, och alla måsten som hör till julen, i december 2014, precis som vi gjorde julen 2013.

Denna gång hade vi bokat in oss två veckor på Gran Hotel Natura, i staden Corralejo som ligger i norra delen av Fuerteventura, en av kanarieöarna. Maken är grym på att undersöka ställena vi ska till när vi håller på och bokar och med hjälp av olika recensioner på TripAdvisor så valde vi ett rum som hette Standard Garden på övre plan. Rummet var kanon, en riktig dubbelsäng, fräscht och det mesta kändes ganska nytt. Det vi snappat upp om denna typen av rum var att det inte blåste lika mycket på balkongen som om man valde dem med ocean view. Sen hade vi turen att få ett rum med balkong, på den sidan där solen sken hela dagen. På andra sidan fanns det balkonger dit solen inte ens nådde.

Ingången till vår lägenhet var en trappa upp.

Minigolfbanan och vår lägenhet näst längst bort på övre plan, till höger.

Hotellet ligger i ett inhängnat område precis där staden tar slut och den flera kilometer långa stranden söderut tar vid, så man kan alltså gå omkring naken mellan rummen och poolerna. Man kan även gå direkt ut på sandstranden utan kläder men det såg vi inte många som gjorde så man upplevde det inte direkt som en naturiststrand. När man väl gått en liten bit bort så var det dock inga problem att klä av sig och vandra vidare naken. De flesta ligger dock bara nakna och solar i stenbunkrar och går bara ner till vattnet nakna, klär sen på sig när de går därifrån. Efter ett tag kommer man till två stora hotellkomplex där ute på stranden, då känns det naturligt att ta på sig kläderna då man går precis vid deras hotell. Sen efter ett tag igen så blir det mer naturister, nästan direkt när hotellens solstolar tar slut. Därefter är det bara att fortsätta längst stranden naken tills orken tar slut i benen om man vill.

Vyn från en stenbunker bortanför hotellen.

Ingången till hotellområdet från gatan.

Skärmavbild 2015-04-05 kl. 18.16.46

På hotellområdet finns 2 pooler, en jacuzzi inomhus och även en utomhus, som de precis fått igång, ett mindre gym, en väldigt liten bastu (fanns plats för kanske 4-5 personer), en minigolfbana med kanske 9 banor, en poolbar som även serverade lättare luncher och en restaurang. Vid receptionen fanns en liten butik med självbetjäning, där fanns vatten, läsk, vin och snacks plus lite annat bra och ha, typ toalettartiklar.

Den största poolen med poolbaren till vänster längst bort. Till höger ser ni nedgången till där jacuzzi, gym och bastu finns.

bild2

Vid den andra poolen fanns det konstgräs runtom.

När vi bokade rummet dök det helt plötsligt upp en julmiddag för 35€ per person, försökte klicka bort det men utan framgång. Mailade hotellet som meddelade att det var en obligatorisk middag för alla gäster på juldagen. Definitivt inte något vi hade valt att gå på men väl där så var det OK. Maten på festen var god, vi hade bett om vegetariskt och det funkade bra. Vi pratade där med några som hade frukost inkluderat i deras vistelse, något vi inte hade tagit, och de sa att det inte var något vidare, även restaurangen som både serverade lunch och middag i vanliga fall har fått dåliga recensioner, vi testade den inte ens.

De som drev hotellet hade en katt som gärna kom och ville bli klappad när man låg och solade vid poolerna.

Till vänster ser man hur hotellet ser ut från stranden, med ett högt staket som skydd från både vind och insyn från de som passerar utanför. I fjärran syns staden.

Många tog taxi in till Corralejos centrum men det var inga problem att promenera vägen in till stan, det tog kanske en halvtimme. Vi lagade ofta lunch eller middag hemma i lägenheten och det fanns en stor affär i ett köpcentrum, dit det tog ca 10 minuter att gå.

Som vanligt var vi yngst på hela hotellet trots våra 30+. Nästan bara pensionärer men när julhelgen kom så dök det upp några par som kanske bara var 20 år äldre än oss. Spridda nationaliteter, mest tyskar. När vi satt i jacuzzin en dag så började vi tala med en tysk man som snart skulle fylla 75, det gick lite knackigt i samtalet då han bara kunde lite engelska från när han gick i skolan och vi bara kunde lite tyska sen vi gick i skolan och ingen av oss kunde spanska. Men med gester och lite improvisationstyska så klarade vi oss bra. Han frågade om vi varit vid stranden vid staden El Cotillo. Det hade vi inte, vi hade tänkt ta bussen dit någon dag. Han sa att de hade hyrt bil och om vi ville så kunde vi få åka med dem nästa gång de skulle dit. Så en morgon några dagar senare så knackade han på dörren vid 9-tiden och sa att de skulle åka dit om en timme. Detta nappade vi självklart på! En timme senare satt vi i bilen tillsammans med mannen och hans fru som i sin tur inte kunde ett ord engelska eller spanska.

Hotellet har en Youtube-video som visar ett och annat:

Har ni några frågor, bara vill säga hej, eller har egna förslag och tips på platser, så får ni gärna lämna en kommentar. Vi försöker svara så fort vi kan. Har ni själva besökt denna plats och vill dela med er av era erfarenheter så vill vi gärna höra om det. Ha det gott.